نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری حقوق خصوصی و استادیار گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان

2 دکتری حقوق خصوصی و استادیار گروه حقوق دانشگاه پیام نور گرگان

3 دانشجوی دکتری حقوق خصوصی

چکیده

به موجب ماده­­ 54 قانون رفع موانع تولید رقابت­پذیر و ارتقا نظام مالی کشور و آئین نامه های مربوطه،  تکلیف قانونی مربوط به رفع تداخلات ناشی از اجرای قوانین موازی در حوزه اراضی، بر عهده کمیسیونی تحت عنوان «کمیسیون رفع تداخلات» می­باشد. این کمیسیون به تازگی در راستای رشد و توسعه اقتصادی و رفع هم­پوشانی قوانین و اصلاح اسناد به ویژه اسناد مالکیت، از سوی قانونگذار پیش بینی شده است. به موجب مقرره مذکور، سازمان­های ذیربط موظّف خواهند بود ضمن رفع تداخلات و اختلافاتی که میان دولت و اشخاص در این زمینه به وجود آمده است؛ نسبت به تثبیت مالکیت اراضی اشخاص حقیقی و حقوقی حقوق عمومی و خصوصی اتخاذ تصمیم نمایند. همچنین انتظار می‌رود با تثبیت نوعیّت و به تبع آن مالکیت، ضمن قضازدایی و کاهش دعاوی مرتبط، موانع حقوقی بر سرراه تولید مرتفع  و بستر مناسب برای رشد و توسعه اقتصادی فراهم گردد.
علاوه بر این، با توجه به کارکرد قانون یادشده به خوبی دریافت می‌شود که اصولاً قانونگذار در صدد بوده است تا با ایجاد انگیزه از جهت مالکیت خصوصی، بنگاه­های تولیدی را در مسیر رشد و تولید داخلی ترغیب نماید؛ تا از این طریق، با ایجاد اشتغال مولّد به بهبود رفاه اجتماعی یاری رساند و هزینه­های ناشی از اختلاف بر سر مالکیت اراضی را کاهش داده و به حداقل ممکن برساند. البته، در راستای تحقق این اهداف  نباید به هیچ عنوان از نقش بنیادین مدیریت کارآمد زمین  و استقرار مالکیت به عنوان یکی از پایه های اساسی تولید، غافل شد.
    در هر حال،  به نظر نگارندگان اجرای صحیح چنین قانونی علاوه بر تثبیت مالکیت اشخاص و کاهش هزینه های ناشی از اختلاف بر سر مالکیت می‌تواند به عنوان ابزار مؤثری در زمینه­ی رشد تولید و رونق اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد. با وجود این، در حال حاضر به دلیل فقدان اطلاعات راجع به تصمیمات کمیسیون های موازی و نبود سوابق تجمیع شده نرم­افزاری و وجود نقاط ضعف در رابطه با تصمیمات کمیسیون از جمله عدم قطعیت تصمیم و اداری بودن آن و نحوه عمل بر اساس سازو­کارهای اجرایی سنتی، در تحقق اهداف مذکور تا میزان قابل توجهی تردید وجود دارد.
 

کلیدواژه‌ها

 
 
Ali akbar, D. k. (1963). Dictionary. Esfhan: ghaemieh Research Center (in persian)
arazi, M. o. (2018). This executive letter is an additional note to Article 9 of the Lawon increasing the Productivity of the Agricultural Sector. Zanjan: Information base of cadastre proects and elimination of interferences in Zanjan province (in persian)
Collection, N. R. (2000). Legal and Inspection Office of the countrys forrests and pastures, Forest and Rangeland and Watershed Organization press. Natural Resource Law Collection (in persian)
Dadgar, I. (2010). Basic Components and dimensions of law and economics. Tehran: Pajoheshkade eghtesad (in persian)
Daneshvar, H., & Chavoshi, M. s. (2015). the status of lands, subject to land regulations and reforms in the Iranian legal system. Tehran: Dadgostar (in persian)
Dr Emami khooiy, M. t., & Ziaiy, N. (2008). Land reform and its effects on the agricultural community of Iran. Maskooie, 12 (in persian)
Eftekhari, M., & Vaziri hamane, M. (2019). Determining the assignment of lands subject to Article 56 of the Law on Forests and Rangelands. InternatiTourism of Iranonal Congress of Developing Agriculturee,Natural Resources, Environment and (p. 6). Tabriz: Oloom Jahan Eslam (in persian)
Ghasemi hamed, A. (2014). Economic law. Legal research, 48 (in persian)
Hoshiar, S. (1979). Law on Abolitition of Ownership of Urban Dead Land its Civil Quality. Tehran: Ghanoon (in persian)
Kamalan, S. m. (2011). Urban land law. Tehran: Kamalan (in persian)
Khajavi, A., & Ghanavati, J. (2018). A theoretical and practical study of the role of stabilizing government ownership in preventing land grabbing. Detective, 32 (in persian)
Lotfi, h., & Gholami, I. (2018). Legal analysis of the elements of litigation objecting to the recognition of national lands. Justice, 157 (in persian)
Majles. (1335). Law on Government Land,Municipalites, Endowments and Banks. Tehran: Samane meli Ghavanin va moghararat (in persian)
Montazeri, M. e. (2016). Procedures in litigation against land nationalization . Quarterly Journal of Private and Criminal Law Research, 110,111 (in persian)
Nik azm, M. (2021). Legal review of Article 12 of the Urban Land Law Commission. Electronic Legal Research Lawyer Yar, 56 (in persian)
Oorseji, S. (2019). Legal study of pure, new and coastal lands in the Iranian registry system. Opportunities and challenges facing the Caspian sea (p. 8). Gorgan: Opportunities and challenges facing the Caspian sea (in persian)
Pakdel janiar, M., & Maleki, M. (2019). Investingating the extent of interference between natural resources laws and land reform in the presevation and transfer of national lands in the conventional media of Bilesvar city - Adabil provice. Marta, 424,425 (in persian)
Rapeik, H., & Rostami, H. r. (2018). Restriction of private property by the government for private use. Excellence in Rights, 147,148 (in persian)
Rezaiy, R. (2013). Urban Land Law approved in 1981. Tehran: Shenasname hooghoogh (in persian)
Samadi, A. h. (2008). The place of prpperty rights in economic ideas and schools with emphoasis on the views of new institutionalists. Right, 233, 234 (in persian)
Shams, D. A. (2003). Civil code of procedure. Tehran: Mizan (in persian)
Sharifzadeh, M. j., & Naderan, E. (2009). Economic analysis of property rights in Islamic with emphasis on the concept of transaction costs. Islamic economy, 22 (in persian)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
CAPTCHA Image