نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار پژوهشکده بیمه

2 گروه پژوهشی بیمه های اشخاص، پژوهشکده بیمه، تهران، ایران

چکیده

مؤسسات‏بیمه با جبران خسارت‌های مالی موجب تضمین رشد اقتصاد ملی گشته و تداوم برنامه‌ریزی توسعه‎اقتصادی کشور را میسر می‌سازند. همچنین نقش ویژه‎ای در سیاست‌های پولی و اعتباری کشور ایفا نموده و با تمرکز سرمایه‌های‎ملی به‎صورت حق‌بیمه و ایجاد ذخیره‌های‎فنی، درعمل امکانات بالقوه سرمایه‌گذاری‌های کلان را در مجاری مختلف اقتصادی فراهم‎می‌آورند. نظارت بر عملیات‎بیمه در فرایند رشد و پیشرفت‎اقتصادی حضوری محوری داشته و توسعه عملیات‎بیمه پیوند نزدیکی با کیفیت اعمال نظارت دارد. لذا ایجاد ساختاری که در آن اهداف و عملکردها شفاف و به‌طور مناسب ارائه‏می‏شوند و درمواقع لزوم متناسب با ضعف بیمه‌گر/سیستم اقدام‎می‎کند، حیاتی است.

در این پژوهش، ضمن بررسی مبانی‎نظارت و تنظیم‎گری در صنعت‎بیمه، چارچوب ساختاری و نهادی ناظر بیمه‎ای در کشورهای‎منتخب مطالعه شده و اختیارات و مسئولیت‏های این نهادها در راستای نظارت و تنظیم‎گری موثر بررسی و مقایسه شده‎است.

نتایج نشان‎می‏دهد؛ منطق مقررات‌گذاری در بخش بیمه به‌طور کلی، حمایت از منافع بیمه‌شدگان، ارتقای ثبات‎بازار بیمه و جلوگیری از رفتار نامناسب بیمه‌گران است. نظارت بر عملکرد شرکت‌های‎بیمه در شاخه‌های متعدد فنی، اقتصادی و حقوقی قابل‏طرح است که حوزه‎هایی نظیر کنترل شرایط تأسیس، اعطا و ابطال مجوز فعالیت، سازگاری شرایط‎عمومی بیمه‌نامه‌ها با قوانین، کنترل امور فنی و مالی ازمنظر حقوقی، کنترل نحوه‎پرداخت خسارت‌ها و تصفیه‎حساب‌ها را شامل‎می‎شود. برخورداری از قدرت کافی، حمایت قانونی و منابع مالی؛ برخورداری از استقلال عملیاتی به‎ویژه از نهادهای سیاسی و بیمه‌گران؛ پاسخگویی و شفافیت در کارکردها و اختیارات؛ امکان استخدام، آموزش و حفظ نیروی‎انسانی کافی؛ میزان کارایی ‎بازار و میزان دسترسی به اطلاعات از مهم‎ترین پیش‌شرط‎های اثربخشی‎ نظارت است.

کلیدواژه‌ها

 
References
[1] Ahn, J., Wook Shin, H., Todd, K. L., & Mi, B. (2023). Insurance and reinsurance in South Korea: overview. Retrieved from Practical Law: https://uk.practicallaw.thomsonreuters.com/6-521-5158?transitionType=Default&contextData=(sc.Default)&firstPage=true.
[2] Atatalab, F., & Ansari, A. (2015). Examining the structure and function of insurance supervisory institutions in selected countries and providing practical suggestions to improve the structure and function of Central Insurance of Iran. Insurance Research Center. (In Persian).
[3] ASIC. 2023. ASIC fees. <https://asic.gov.au/for-business/payments-fees-and-invoices/asic-fees/>
[6] Bank of England. (2013). Macroprudential policy at the Bank of England, Quarterly Bulletin 2013: Q3. 53 (3).
[7] Braithwaite, J., Coglianese, C., & Le, D. (2007). Can regulation and governance make difference. Blackwell Publishing Asia Pty Ltd. Australia.
[8] Compulsory insurance law for damages caused to third parties due to accidents caused by vehicles. Approved on 2016. (In Persian).
[9] Farshbaf, J. (2009). The basics of supervision in the insurance industry. Insurance Research Center. (In Persian).
[10] Glaeser, E. l., & Shleifer, A. (2003). The rise of regulatory state. Journal of Economic Literature. 41(2): 401-425.
[11] Government of Canada. (2022). Financial institution supervisory committee infographic (osfi-bsif.gc.ca). Retrived from: https://www.osfi-bsif.gc.ca/Documents/WET3/FinSystem/eng/fisc-infographic.html.
[12] IA. (2019). Insurance Authority. Retrived from: ia.org.hk/en/aboutus/role/history.html.
[13] IA. (2021). Insurance ordinance (Cap. 41). Insurance Authority. < https://www.elegislation.gov.hk/hk/cap41>
[14] IMF. (2011a). Germany: financial sector assessment program—detailed assessment of observance on insurance core principles. IMF Country Report No. 11/272.
[15] IMF. (2011b). United Kingdom: the future of regulation and supervision technical note. IMF Country Report No. 11/230.
[16] IMF. (2012). Australia: insurance core principles—detailed assessment of observance. IMF Country Report No. 12/312.
[17] IMF. (2013a). India: financial sector assessment program—detailed assessments report on IAIS insurance core principles. IMF Country Report No. 13/265.
[18] IMF. (2013b). Malaysia: publication of financial sector assessment program documentation— detailed assessment of observance of insurance core principles. IMF Country Report No. 13/57.
[19] IMF. (2014). Financial sector assessment program-insurance core principles- detailed assessment observance. IMF Country Report No. 14/72.
[20] Kial, M., Bagheri, M., Zareii, M., & Hashemi, S. (2019). A comparative study of the structure of insurance regulation and supervision in the United States and Iran. Comparative Law Review. 10(1): 279-295. (In Persian).
[21] Law on the Establishment of Central Insurance of Iran and Insurance. Approved on 1971. (In Persian).
[22] Mahmud Salehi, J. (1990). Supervisory and monitoring rights in insurance. Insurance Industry Quarterly. 15(58): 13-39. (In Persian).
[23] OECD. (2018). The institutional structure of insurance regulation and supervision. <www.oecd.org/finance/The-Institutional-Structure-of-Insurance-Regulation-andSupervision>.
[24] Regulation No. 69 of the Supreme Council of Insurance. (2012). How to calculate and monitor the solvency of insurance institutions. (In Persian).
[25] Regulation No. 75 of the Supreme Council of Insurance. (2012). Regulation of agents' affairs. (In Persian).
[26] Regulation No. 78 of the Supreme Council of Insurance. (2012). Official insurance actuary. (In Persian).
[27] Regulation No. 90 of the Supreme Insurance Council. (2014). How to verify the professional qualification of key and operational employees of insurance institutions. (In Persian).
[28] Regulation No. 85 of the Supreme Council of Insurance. (2013). Regulation of insurance loss assessment matters. (In Persian).
[29] Regulation No. 88 of the Supreme Council of Insurance. (2014). Reporting and information disclosure of insurance institutions. (In Persian).
[30] Regulation No. 76 of the Supreme Council of Insurance. (2013). How to assign compulsory reinsurance and the amount of fees and participation in its profits. (In Persian).
[31] Regulation No. 68 of the Supreme Council of Insurance. (2013). Life and pension insurances. (In Persian).
[32] Rostami, V., Hashemi, S. M., & Taqvai, M. R. (2015). Regulatory challenges in the country's commercial insurance industry. Journal of Administrative Law. (In Persian).
[33] Schaloske, H., & Feldmann, K. (2021). Insurance & reinsurance: Germany. Country Comparetive Guides 2020. The Legal 500.
[34] Şenocak, A., & Kösoğlu, M. (2021). Insurance and reinsurance in Turkey: overview. Practical Law.
[35] Statistical annual report of the insurance industry. (2022). Central Insurance of Iran. (In Persian).
[36] Tayar, Sh. (2021). Comparative evaluation of the structure of human resources and the regulations of the insurance supervisory body to respond to the development of the country's insurance companies and institutions. Insurance Research Center. (In Persian).
[37] UNCTAD. (1996). For issues of insurance regulation and supervision and relevant developing countries. United Nations Conference on Trade and Development.
[38] Yazdan Panah, A. & Khalilzadeh, P. (2013). Risk-based supervision in the insurance industry: a conceptual framework. 20th National Conference and the 6th International Conference on Insurance and Development. (In Persian).
[39] Yatkin, A. K., Bilgin, G., Aytug, K. A., & Atli, E. (2022). The insurance and reinsurance law review: Turkey. The Law Reviews.
 
CAPTCHA Image