سیما طوفانی اصل؛ رضا معبودی نیشابوری
چکیده
قراردادهای لیسانس یکی از انواع قراردادهای انتقال فناوری محسوب میشوند که بر مبنای آنها صاحب پروانه اختراع یا فناوری بهعنوان اعطاکننده پروانه بهرهبرداری به گیرنده آن مجوز استفاده از پروانه خود را در مدتزمان و قلمرو معین اعطا میکند. با توجه به حقوق انحصاری که اعطاکننده پروانه بهرهبرداری درباره پروانه اختراع خود دارد، میتواند ...
بیشتر
قراردادهای لیسانس یکی از انواع قراردادهای انتقال فناوری محسوب میشوند که بر مبنای آنها صاحب پروانه اختراع یا فناوری بهعنوان اعطاکننده پروانه بهرهبرداری به گیرنده آن مجوز استفاده از پروانه خود را در مدتزمان و قلمرو معین اعطا میکند. با توجه به حقوق انحصاری که اعطاکننده پروانه بهرهبرداری درباره پروانه اختراع خود دارد، میتواند محدودیتهایی را بر گیرنده پروانه بهرهبرداری تحمیل کند که ممکن است مبتنی بر قیمت باشد و یا نباشد. انحصار مزبور با توجه به اهداف حقوق رقابت ازجمله تأمین رفاه مصرفکنندگان و یا ممانعت از انحصارطلبی در رقابت ممکن است چالشی را بین حقوق انحصاری اعطاکننده پروانه بهرهبرداری و حقوق رقابت ایجاد کند؛ بنابراین آنچه در این مقاله مورد بحث قرار گرفته، این است که آیا حقوق رقابت به تمام محدودیتهای غیرقیمتی در قراردادهای پروانه بهرهبرداری از یک منظر نگاه میکند و آنها را مخل رقابت تشخیص خواهد داد و یا برخی را نهتنها مانع رقابت ندانسته بلکه دارای فواید رقابتی تلقی میکند. برای پاسخ به سؤالات مزبور، مقاله پیش رو، به بررسی سه نظام حقوقی ایران، اتحادیه اروپا و ایالاتمتحده آمریکا بهطور تطبیقی پرداخته است. مطالعه تطبیقی مزبور، نشان میدهد که مقررات ایران در این زمینه نیازمند به تغییرات و اصلاحاتی است تا بتواند موازنه متعادلتری بین حقوق رقابت و حقوق انتقال فناوری ایجاد نماید.
مصطفی بختیاروند؛ اکرم آقامحمدی
چکیده
تبلیغات تجاری، ابزاری قدرتمند و بانفوذ هستند که زندگی اجتماعی و اقتصادی امروزه را تحت تأثیر خود قرار دادهاند. یکی از مسائل مهمی که امروزه شرکت ها و بنگاههای تبلیغات تجاری با آن روبرو هستند و ارتباط تنگاتنگی با حقوق مالکیت فکری دارد، مسأله تبلیغات مقایسهای است که مشتمل است بر استفاده یک شرکت از برند، علامت تجاری، نام تجاری، ...
بیشتر
تبلیغات تجاری، ابزاری قدرتمند و بانفوذ هستند که زندگی اجتماعی و اقتصادی امروزه را تحت تأثیر خود قرار دادهاند. یکی از مسائل مهمی که امروزه شرکت ها و بنگاههای تبلیغات تجاری با آن روبرو هستند و ارتباط تنگاتنگی با حقوق مالکیت فکری دارد، مسأله تبلیغات مقایسهای است که مشتمل است بر استفاده یک شرکت از برند، علامت تجاری، نام تجاری، لوگو و ... رقیب جهت مقایسه ویژگی های کالا یا خدمات شرکت مذکور با کالاها یا خدمات خود. در برخی از کشورها نظیر ایالات متحده آمریکا به علت رشد چشمگیر این نوع تبلیغات، مقررات ویژهای وجود دارد. اما در حقوق ایران، قانون ویژهای در این خصوص به تصویب نرسیده است و مقررات موجود برای پاسخگویی به چالش هایی که شرکت ها و بنگاههای تبلیغاتی در تبلیغات مقایسه ای و مخصوصا نسبت به امکان نقض حقوق مالکیت فکری مطرح می کنند، کفایت نمی کند. نتایج این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است، نشان میدهد زمانی که یک فعالیت تبلیغاتی مقایسه ای راهاندازی میشود، توجه به طیف وسیعی از قوانین و مقررات ضرورت دارد. عدم احتیاط میتواند منجر به از دست رفتن حقوق خود شرکت و مسئولیت حقوقی در قبال نقض حقوق مالکیت فکری دیگران شود.
سید منصور خلیلی عراقی؛ یزدان گودرزی فراهانی
چکیده
در این مقاله ارتباط بین حقوق مالکیت فکری و حمایت از حق اختراع و رشد اقتصادی در کشورهای اسلامی در دوره 1990 تا 2010 مورد بررسی قرار گرفته است. مبانی نظری این مدل بر اساس مطالعات مدلهای رشد اقتصادی مطرح شده در دهه 1990 بنا نهاده شده است. برای بررسی حمایت از حق اختراع بر رشد اقتصادی از شاخص پتنت یا ثبت اختراع استفاده شده است. برای تحلیل رابطه ...
بیشتر
در این مقاله ارتباط بین حقوق مالکیت فکری و حمایت از حق اختراع و رشد اقتصادی در کشورهای اسلامی در دوره 1990 تا 2010 مورد بررسی قرار گرفته است. مبانی نظری این مدل بر اساس مطالعات مدلهای رشد اقتصادی مطرح شده در دهه 1990 بنا نهاده شده است. برای بررسی حمایت از حق اختراع بر رشد اقتصادی از شاخص پتنت یا ثبت اختراع استفاده شده است. برای تحلیل رابطه فوق از روش تحلیل هم جمعی پدرونی و روش برآورد FMOLS استفاده شد. نتایج این بررسی حاکی از این است که حمایت از حق اختراع اثر مثبت بر رشد اقتصادی کشورهای اسلامی دارد. همچنین رابطه علی درجه باز بودن اقتصاد، شاخص توسعه انسانی و حمایت از سرمایهگذاری بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد اقتصادی نشان دهنده تاثیر مثبت و معنادار این عوامل میباشد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با افزایش حمایت از حقوق مالکیت فکری و حق ثبت اختراع رشد اقتصادی نیز افزایش مییابد.