محدودیت‏های غیرقیمتی در قراردادهای پروانه بهره‏برداری از منظر حقوق رقابت (مطالعه تطبیقی در حقوق ایران، اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده آمریکا)

سیما طوفانی اصل؛ رضا معبودی نیشابوری

دوره 22، شماره 8 ، دی 1394، ، صفحه 40-67

https://doi.org/10.22067/le.v22i8.47812

چکیده
  قراردادهای لیسانس یکی از انواع قراردادهای انتقال فناوری محسوب می‏شوند که بر مبنای آن‌ها صاحب پروانه اختراع یا فناوری به‌عنوان اعطاکننده پروانه بهره‏برداری به گیرنده آن مجوز استفاده از پروانه خود را در مدت‌زمان و قلمرو معین اعطا می‏کند. با توجه به حقوق انحصاری که اعطاکننده پروانه بهره‏برداری درباره پروانه اختراع خود دارد، می‏تواند ...  بیشتر

تبلیغات تجاری مقایسه ای

مصطفی بختیاروند؛ اکرم آقامحمدی

دوره 22، شماره 8 ، دی 1394، ، صفحه 97-123

https://doi.org/10.22067/le.v22i8.51460

چکیده
  تبلیغات تجاری، ابزاری قدرتمند و بانفوذ هستند که زندگی اجتماعی و اقتصادی امروزه را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند. یکی از مسائل مهمی که امروزه شرکت ها و بنگاه‌های تبلیغات تجاری با آن روبرو هستند و ارتباط تنگاتنگی با حقوق مالکیت فکری دارد، مسأله تبلیغات مقایسه‌ای ‌است که مشتمل است بر استفاده یک شرکت از برند، علامت تجاری، نام تجاری، ...  بیشتر

تاثیر حقوق مالکیت فکری بر رشد اقتصادی

سید منصور خلیلی عراقی؛ یزدان گودرزی فراهانی

دوره 20، شماره 4 ، مهر 1392

https://doi.org/10.22067/le.v20i4.39695

چکیده
  در این مقاله ارتباط بین حقوق مالکیت فکری و حمایت از حق اختراع و رشد اقتصادی در کشورهای اسلامی در دوره 1990 تا 2010 مورد بررسی قرار گرفته است. مبانی نظری این مدل بر اساس مطالعات مدل‌های رشد اقتصادی مطرح شده در دهه 1990 بنا نهاده شده است. برای بررسی حمایت از حق اختراع بر رشد اقتصادی از شاخص پتنت یا ثبت اختراع استفاده شده است. برای تحلیل رابطه ...  بیشتر