سید نصراله ابراهیمی؛ زهرا کریمی فرد
چکیده
به گزارش سازمان تجارت جهانی، ایران دارای 221 قلم کالای صادراتی میباشد که دراین میان نفت مهمترین کالا به شمار میرود و بیش از 80 درصد درآمدهای صادرات ایران از محل نفت تامین میشود. علیرغم تلاش برای داشتن اقتصاد غیرنفتی، به عقیده کارشناسان جایگاه کالاهای نفتی هنوز غیرقابل انکار است و در این میان اساسی ترین حوزه مربوط به صادرات و واردات ...
بیشتر
به گزارش سازمان تجارت جهانی، ایران دارای 221 قلم کالای صادراتی میباشد که دراین میان نفت مهمترین کالا به شمار میرود و بیش از 80 درصد درآمدهای صادرات ایران از محل نفت تامین میشود. علیرغم تلاش برای داشتن اقتصاد غیرنفتی، به عقیده کارشناسان جایگاه کالاهای نفتی هنوز غیرقابل انکار است و در این میان اساسی ترین حوزه مربوط به صادرات و واردات نفت بوده لذا چگونگی حضور درعرصه تجارت بین الملل بیش از هر چیزی متأثر از رژیم حقوقی حاکم بر این موضوع میباشد. از سوی دیگر از آنجاکه نفت پیش از آنکه کالای اقتصادی باشد کالای سیاسی است اهمیت بررسی این موضوع دو چندان میشود.
در این مقاله تلاش شده تا با استفاده از منابع علمی و با روشی کیفی ضمن بررسی رژیم حقوقی ایران در زمینه صادرات و واردات کالای مورد بحث، مقررات جاری گمرکی در کشورهای دیگر به منظور استفاده از بهترین سیستمها مورد بررسی قرارگیرد. ضمناً پیشنهادهایی جهت رفع مشکلات موجود بمنظور دستیابی به الگوی مناسب در صادرات و واردات این کالاها با نگاهی به نظریه مزیت نسبی در تجارت بین الملل از طریق تحلیل شرایط موجود ارائه گردیده است.