علی ظریف هنرور؛ مهدی فیضی؛ محمدطاهر احمدی شادمهری
چکیده
براساس دیدگاه اقتصاددانانی مانند بامول و عاصماغلو کارآفرینی در جامعه میتواند به صورت مولد و غیرمولد بروز کند. یکی از مهمترین متغیرهای اثرگذار بر تصمیم سرمایهگذاری افراد و در نتیجه مؤثر بر رشد اقتصادی ساختار پاداش جامعه به افراد مولد و نحوه توزیع ثروت است. در همه اقتصادهای دنیا رانتجویان بخشی از درآمد کارآفرینان را از ...
بیشتر
براساس دیدگاه اقتصاددانانی مانند بامول و عاصماغلو کارآفرینی در جامعه میتواند به صورت مولد و غیرمولد بروز کند. یکی از مهمترین متغیرهای اثرگذار بر تصمیم سرمایهگذاری افراد و در نتیجه مؤثر بر رشد اقتصادی ساختار پاداش جامعه به افراد مولد و نحوه توزیع ثروت است. در همه اقتصادهای دنیا رانتجویان بخشی از درآمد کارآفرینان را از آن خود میکنند و این نشان از نقض حقوق مالکیت افراد میباشد.در این پژوهش یک مدل نظری در خصوص رابطه بین تصمیم سرمایهگذاری و درصد رانتجویان و نرخ رشوه ارایه شده و نشان داده میشود که اقتصاد میتواند در دو سطح تعادل با نرخ رانتجویی پایین و نرخ رانتجویی بالا قرار بگیرد. همچنین نشان داده میشود که سرمایهگذاری کارآفرین، درآمد کارآفرین و حتی درآمد رانتجو در نرخ رانتجویی و احتمال مواجهه کارآفرین با رانتجو نزولی است. در واقع رانتجویی به عنوان نمادی از نقض حقوق مالکیت افراد، نه تنها سرمایهگذاری را کاهش میدهد بلکه درآمد خود رانتجویان را نیز کم میکند.در بسط مدل با در نظر گرفتن اقتصاد باز و امکان مهاجرت مشخص میشود که بالا بودن نرخ رشوه انگیزه مهاجرت را زیاد کرده و هر چه اختلاف بین نرخ رانتجویی بین دو کشور بیشتر باشد نیز احتمال مهاجرت بیشتر میشود.
فضه سلیمی
چکیده
دانش حقوق با علم اقتصاد پیوند ناگسستنی دارد. در ایجاد تعادل در روابط اجتماعی این دو علم همواره به یکدیگر نیازمند و مرتبط هستند. کارآفرینی از مهمترین مباحث مطروحه در علم اقتصاد است و تحقیقات نشان داده است که رشد اقتصادی با سطح فعالیتهای خلاقانه همبستگی مثبت دارد. به عقیده شومپیتر، کارآفرینی موتور محرک توسعه است. هدف کارآفرینی، ...
بیشتر
دانش حقوق با علم اقتصاد پیوند ناگسستنی دارد. در ایجاد تعادل در روابط اجتماعی این دو علم همواره به یکدیگر نیازمند و مرتبط هستند. کارآفرینی از مهمترین مباحث مطروحه در علم اقتصاد است و تحقیقات نشان داده است که رشد اقتصادی با سطح فعالیتهای خلاقانه همبستگی مثبت دارد. به عقیده شومپیتر، کارآفرینی موتور محرک توسعه است. هدف کارآفرینی، بهبود کیفیت زندگی افراد و نیل به رفاه است. مصرفکنندگان مهمترین گروه هدف برای تحقق این هدف هستند. اعمال معافیت های مالیاتی، تسهیل عملیات تجاری مقدماتی، حمایت از مالکیت معنوی و رفع موانع تولید با قاعدهگذاری در جهت توسعه کارآفرینی، حمایت از حقوق مصرفکنندگان از جمله حق انتخاب، حق برخورداری از کالای سالم و ایمن و حمایت دولت را فراهم می آرود. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای به تبیین این موضوع پرداخته است که قاعده گذاری مناسب در جهت توسعه کارآفرینی به افزایش رفاه مصرفکنندگان و حمایت از حقوق طرف ضعیف رابطه، کمک شایانی می نماید.