بررسی تطبیقی حمایت از مصرف کننده در تراکنش‌های الکترونیکی وجوه

محبوبه عبدالهی؛ سیداحمدی سجادی سید علی

دوره 21، شماره 5 ، تیر 1393

https://doi.org/10.22067/le.v21i5.48146

چکیده
  در غالب نظام‌های حقوقی، مصرف کنندگان خدمات، به عنوان طرف ضعیف قرارداد، تحت پوشش مقررات حمایتی قرار می گیرند. در تراکنش‌های الکترونیکی وجوه، به دلیل وجود پیچیدگی های خاص، مصرف کننده نیاز به حمایت بیشتری دارد و لازم است این حمایت‌ها، متناسب با اقتضائات این نوع تراکنش‌ها باشد. در برخی کشورها، هم‌چون آمریکا، مقررات مستقلی برای حمایت ...  بیشتر

حقوق بنیادین مصرف کننده (مطالعه تطبیقی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان ایران با مقررات اتحادیه اروپا و اصول راهنمای سازمان ملل متحد)

ابراهیم تقی زاده

دوره 19، شماره 1 ، بهمن 1391

https://doi.org/10.22067/le.v19i1.27364

چکیده
  حقوق مصرف کننده» و لزوم حمایت از آن، از موضوعات مشترک علم حقوق و اقتصاد است. در واقع، حقوق مصرف کننده، مجموعه قواعدی است که کلیه عرضه کنندگان کالا و خدمات، مطابق با ضوابط قانونی و مندرجات قرار داد مربوطه و یا عرف در معاملات، می‌بایست آن را رعایت نمایند؛ حقوقی که مقصود اصلی آن، ایجاد تعادل میان قدرت معاملاتی مصرف کنندگان و عرضه کنندگان ...  بیشتر