نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت گمرک و بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران، عضو هیئت‌علمی، مربی

2 گروه حقوق عمومی و بین‌الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران، عضو هیئت‌علمی، دانشیار

چکیده

با توجه به نوع فعالیت و کارکردی که هر سازمان دارد، مفهوم سلامت اداری در آن سازمان هم تغییر می‌کند؛ به همین دلیل سلامت اداری در گمرک به درستکاری تعبیرشده و سازمان جهانی گمرک با ارائه برنامه‌ یکپارچگی در گمرک، تحقق سلامت اداری در گمرک کشورهای عضو را دنبال می‌کند. تسهیل تجارت، جمع‌آوری درآمد، حمایت از جامعه و امنیت ملی، ایجاد فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری و درنهایت اعتماد عمومی به دولت و تأمین رفاه شهروندان منوط به یکپارچگی به‌عنوان پیش‌شرط عملکرد صحیح اداره گمرک و شرط ضروری برای زدودن فساد در گمرک است. اجرای برنامه یکپارچگی در گمرک با اعطای حقوق کامل صاحبان کالا باصلاحیت در گمرک که فعال اقتصادی مجاز نامیده می‌شوند، تحقق می‌یابد. این مقاله با روش کتابخانه‌ای و قیاسی موردبررسی قرار گرفته است. مقایسه برنامه جهانی یکپارچکی مصوب سازمان جهانی گمرک با برنامه اجرایی در گمرک ایران نشان‌دهنده اجرای ناقص برنامه در گمرک ایران است؛ مهمی که این نظریه را به اثبات می‌رساند که علاوه بر عدم تحقق اهداف برنامه در تجارت خارجی، به حصول سلامت اداری در گمرک ایران هم منجر نمی‌شود.
 

کلیدواژه‌ها

  1.  

    References:

    A)Books:

    {1}- Babaei Mehdi (2013), "Obstacles and Strategies for Realizing Administrative Health", Tebyan System 23/7/2016. Home page

     

    {2} EU and  US. GNC Utility Block(2013) Globally Networked Customs  AEO Mutual Recognition – AEO Mutual Recognition. Version 1.20. 2013-04-11. Belgium: Brussels.World Customs Organization. 75 pages

    {3}- Jamal Arvannaghi Mehrdad. (2020) Max Pedia. Islamic Republic of Iran: Tehran. Chap & Nashr Bazargani co. 261 pages

     

    {4} Julius k. Nyerere (2003).The Arusha Declaration ten years after . United Republic of Tanzania. Government Printer

    {5}- Karbasian Massoud (2017), Comprehensive Customs System and Window of Cross-Border Trade Unit, . Islamic Republic of Iran:  Tehran: Dara Publishing. 270 pages

    {6}- Ministry of Industry, Mines and Trade (2019), Foreign Trade Performance Report, . Islamic Republic of Iran: Tehran: Planning Office, Statistics Group. 19 pages

     

    {7}Private Sector Consultative Group(2010) AEO Benefits. WCO SAFE Package. Brussels Belgium. World Customs Organization

    {8}- Safari Taheri Gholamreza. (2011). Customs Terminology, . Islamic Republic of Iran:  Tehran, Faculty of Economic. 310 pages

    {9} WCO (2010) AEO Implementation Guidance. How to develop an AEO programme. May 2010 . Brussels Belgium. World Customs Organization. 143 pages

    {10} WCO ( 2018) SAFE Framework of Standards. 2018 edition. Brussels Belgium . World Customs Organization. 38 pages & 28 Anex

    {11} WCO (2010) The Authorized Economic Operator and the Small and Medium Enterprise, FAQ May 2010. Brussels Belgium.  World Customs Organization.7 pages

    {12} - Yasaei Massoud (2005) Customs Organization and Duties in Iran, Islamic Republic of Iran:  Tehran: Hormozgan University Publishing. 119 pages

    {13} – Yasaei Masoud (2012) International Customs Organizations and Conventions,  Islamic Republic of Iran:  Tehran: Jangal Publications. 366 pages

    Articles:

    {14}- Homayouni Gholamhossein (1399), "Modeling for the promotion of administrative health in the Customs of the Islamic Republic of Iran", Islamic Republic of Iran: Tehran. Quarterly Journal of Administrative Law, Public Management Training Center, Volume 7, Number 23 (2018-2021), pp. 247-272.

     

    {15}- Kamali Yahya (2010), “Administrative Health in Iran; Injuries and solutions ", Islamic Republic of Iran: Tehran. bi-weekly scientific, analytical, National Inspection Organization, No. 27, December 2010, pp. 1 - 52.

     

    {16}- Karbasian Massoud (2007), "A Study of the Management System of the World Customs Organization in the 21 Century", Islamic Republic of Iran: Tehran.Economic Research Journal, Volume 7, Number 2 (25), pp. 73-47.

     

    {17}- Rostami Vali (2011), "Resolving Customs Disputes in Iran and Its Procedure", Legal Quarterly of the Faculty of Law and Political Science, Islamic Republic of Iran: Tehran. University of Tehran, Volume 41, Number 4, Winter 2011, pp. 157-139.

    {168}- Rostami, Vali (2013), "Feasibility Study of the Code of Administrative Procedure", Islamic Republic of Iran: Tehran. Quarterly Journal of Judicial Law Perspectives, No. 64, 2013, pp. 81-81.

    {19} Theo Fletcher(2007). “AUTHORISED ECONOMIC OPERATOR (AEO) PROGRAMS” . International Network of Customs Universities . Volume 1, Number 2. pp. 61-65

    {20} WCO(2018) Trader Identification Number(TIN). UNODC-WCO Container Control Programme wins prestigious award ,World Customs Organization. June 2018 pages 1-16

    {21} WCO(2019) COMPENDIUM OF AUTHORIZED ECONOMIC OPERATOR PROGRAMMES AEO. Edition2019. Brussels Belgium . World Customs Organization

    1. B) sites :

    .{22} http://www.tccim.ir/cons_details.aspx?id=32414

    {23} https://www.irica.ir

    {24} http://www.wcoomd.org/en/search.aspx?keyword=Integrative+Program

    {25} https://www.intechopen.com/online-first/the-simplification-of-customs-formalities-- - the-role-of-the-authorized-economic-operator

    {26}  http://www.wcoomd.org/en/media/newsroom/2013/april/aeo-seminar.asp

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

CAPTCHA Image