نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 قوه قضائیه قاضی دادگستری

چکیده

در دنیای مدرن امروز هر تولیدکننده‌ای با هدف تسلط هرچه بیشتر بر بازار محصولات خود و حذف یا کم‌رنگ‌کردن حضور سایر رقبا به دنبال متمایزکردن خود از ایشان است و یکی از این راه‌ها، استفاده از علامت تجاری‌ای است که از علائم سایرین، منحصربفردتر باشد، از این‌رو، استفاده از نشان‌هایی مانند صدا، رایحه، طعم و حس لمس ناشی از محصولات، به عنوان علامت تجاری رو به گسترش است. علائم مذکور که از آنها به‌عنوان علائم غیرمتعارف غیربصری یاد می‌کنند، با این چالش روبرو هستند که آیا از عنصر تمایزبخشی برخوردار هستند و می‌توانند منبع خود را به خوبی معرفی کنند؟ واقعیت آن است که چنین علائمی در زمره‌ی نشان‌های عام یا توصیفی طبقه‌بندی می‌شوند و امکان بیان آن در قالب اظهارنامه‌های کلاسیک میسر نیست یا به دشواری امکان‌پذیر است.

این پژوهش با روش تحلیلی-توصیفی سرانجام نتیجه می‌گیرد که به طورکلی علائم غیربصری در هر دو نظام(ایالات متحده و اتحادیه‌ی اروپا) با تمسک به وجود معنای ثانویه و اثبات آن براساس شواهد ارائه‌شده قابل‌ثبت هستند. هرچند در نظام ثبتی آنها تفاوت‌هایی وجود دارد. ازجمله‌ی این تفاوت‌ها الزامات ثبتی اتحادیه‌ی اروپاست که مانع ثبت علائم رایحه، طعم و لامسه می‌گردد. درحال حاضر، علی‌رغم عدم وجود این مانع در ایالات متحده نیز، نمونه‌ی ثبتی موفقی درخصوص علائم طعم و لامسه وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها

©2024 The author(s). This is an open access article distributed under Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)

 
References
 
[1]  Agarwal, T. & Mehta, V. (2021). Hear me, Touch me, Taste me, Smell me: Conventionalizing Non-traditional Trademarks in India. Journal on Contemporary Issues of Law, 3(5), 1-22.
[2] Alsan, M. (1402). Social Media Law, Shahre danesh publication, edition 22, 102-110. (In persian).
[3]  Ardagh Metal Beverage Holdings, Case T-668/19 (July 7, 2021).
[4] Badini, H. & Hosseinzadeh, M. Mohebifard, S (1393). Examination of the Legal Fair Use Doctrine in Descriptive Trademark, Journal of Trade Studies, 19(73), 99-124. (In persian).
[5] Bagheri, M. & Babaie, Z. (1390), Protection of Trade Marks against Unfair Competition, Journal Private Law, 8(2), 85-102. (In persian).
[6]  Belleau, K. (2013). I Can Name in Three Notes: Non-Traditional Trademarks for Traditional Goods, International In-house Counsel Journal, 7(25), 1-6.
[7]  Bleeker, G. Warren and Kopolow, M. (2019). Can you trademark sounds, smells, colours, motions and flavours?, Lewis Roca Rothgerber Christie LLP, available at: https://www.worldtrademarkreview.com/brand-management/can-you-trademark-sounds-smells-coulors-motions-and-flavours.
[8]  Brunswick corp v. British Seagull Ltd, 35 F .3d 1527, 1530-33 (Fed. Cir. 1994).  6.  Compton, Amanda E., (2010), ‘‘Acquiring a Flavor for Trademarks: There is No Common Taste in the World’’, Northwestern Journal of Techrology and Intellectual Property, Vol. 8, No. 3, pp 340-359.
[9] Eli Lilly v. OHIM, R 120/2001-2.
[10] EU court refuses to grant trademark to ‘fizzing’ can, (2021). available at: https://www.wionews.com/world/eu-court-refuses-to-grant-trademark-to-fizzing-sound-heard-after-oppening-can-396557.
[11] European Union Trade Mark Regulation=EUTMIR.
[12] Furgal, U. (2013). Acquired distinctiveness for non-verbal marks, Intelectual Property law, Jagiellonian University.
[13] Gallagher, Thomas A., (2015). Nontraditional Trademarks: Taste/Flavor, The Trademarl Reporter, 105(3), 806-809.
[14] Guidelines for Examination of European Union Trade Markes, European Union Intellectual Property Office (EUIPO).
[15] Industrial Property Protection Scheme(Registration of Patents, Industrial Designs and Trademarks) approved 1401/11/02. (In persian).
[16]  In re General Electric Broadcasting Co., Inc., 199 U.S.P.Q. 560 (T.T.A.B. 1978).
[17]  In re Morton-Norwich Prods., Inc., 671 F .2d 1332 (Fed. Cir. 1982).
[18]  In re Pohl-Boskamp GmbH & Co KG., 106 U.S.P.Q.2d 1042 (TTAB, Feb 25, 2013).
[19] Kurbannazarovich, Babakulov Z. (2021). Comprative Analysis Registration of Nontraditional Trademarks In Uzbekistan and Some Foreign Countries (legislation and practice revision), World Bulletin of Management and Law (WBML) Available Online at: https://www.scholarexpress.net, Vol. 1, No.1, 22-25.
[20] Litowiz, Robert D. and Mcleod, Linda K. (2018). To Creat and Own a Non-traditional Trademark, Just follow Tradition, Landslide magazine, 10(3), 18-22.
[21] Lukose, Lisa P. (2015). Non-traditional Trademarks: A Critique, Journal of the Indian Law Institute, April-June 2015, 57(2), 197-215.
[22] Mateu, C. (2021). The Trademarks Law Review: France, Armengaud Guerlain,https://thelawreviews.co.uk/title/the-trademarks-law-review/france#footnote-020-backlink.
[23] Matheson, Julia A. and Balichina, Anne S. (2010). If It Quacks Like a Duck… It Just Might Be a Trademark, Landslide magazine, 2(6), 42-47.
[24] Mehraban Poorazar, M. (1401). Acquired Distinctiveness in Trademark Law System, Thesis For Degree of MA. in Intellectual Property Law, University of Tehran. (In persian).
[25] Momeni tezerji, E. (1393). Protection of Nontraditional Marks in trademark law, Thesis For Degree of MA. in Intellectual Property Law, University of Qom. (In persian).
[26]  Raj Kumar, P. (2021). European Union: can a sound mark be registered as a trademark-European Union Court`s Ruling, available at: https://www.mondaq.com/india/trademark/1092276/can-a-sound-mark-be-registered-as-a-trademak-european-union-court39s-ruling.
[27]  Reinout, Van M. (2019). Jingle all the way: Trademark for sound in china, EU and USA, available at: https://www.hfgip.com/news/Trademark_Sound_Engl.
[28] Registration of Patents, Industrial Designs and Trademarks Code, 1386/08/07.
[29]  Registration of Trademarks and Patents Code, 1310/04/01.
[30] Ruchkin, Vladyslav. (2020). Non-conventional trademarks in the european union and the united states of america. Comparative analysis of the approaches to the registrability question, European and International Business Law, Mykolas Romeris University.
[31] Shuju, F. (2021). New Challenge on Intellectual Property: Smell Trademark, Atlantis Press, Vol. 178, 465-468.
[32] Vihar III, M. (2005). Nontraditional Areas of Intellectual Property Protection: Colour, Sound, Taste, Smell, Shape, Slogan and Trade Dress
 
Jornal of Intellectual Property Rights, Vol. 10, 499-506.
[33] Waller, T. (2019). Zippo-de-do-dah, available at: https://www.hgf.com/retail-اscanner/zippo-de-do-dah.
[34]  Nextel Communications, Inc. v. Motorola, Inc., No. 91164353 (TTAB June 12, 2009).
[35]  New York Pizzeria Inc. v. Ravinder Syal et al, Civil Action No. 3:13-CV-335 (SDTX Oct. 20, 2014).
[36] Procter & Gamble Company and OHIM, Case C-383/99 P (Sep. 20, 2001), T-163/98.
[37] Ride the Ducks LLC v. Duck Boat Tours Inc., 75 U.S.P.Q.2d (BNA) 1269 (ED. Pa. 2005).
[38] Sieckmann v. Deutsches Patent und Markenamt, case C-273/00 (Dec. 12, 2002).
[39] United Kingdom: Trade Mark Laws and Regulations 2021.
[40] US Trademark act of 1946 (Lanham act).
[41] Vertex Group LLC., 89 U.S.P.Q.2d (BNA) 1694 (TTAB 2009).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
CAPTCHA Image