نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار حقوق عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب

2 دانش آموخته ی کارشناسی ارشد حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه مفید، قم، ایران

10.22067/economlaw.2024.88871.1383

چکیده

مالیات و سیاست‌های مالیاتی را در اقتصاد کشور حائز وصفی حیاتی است. برخورداری از نظام مالیاتی کاربردی و موفق کشور را به سمت توسعه هدایت کرده و معضلات اقتصادی و اجتماعی را می کاهد. نظام مالیاتی همواره تابع سیاست‌های کلان اقتصادی حکومت است و دولت برای الزام به این سیاست‌ها به ابزار قانون متوسل می‌شود. پژوهش حاضر، با جمع‌آوری منابع کتابخانه‌ای-اینترنتی و با روش تحقیق تحلیلی-توصیفی، نظام مالیاتی افغانستان در قوانین و مقررات اصول مالیات بررسی شده است. سوال اصلی این است که نظام مالیاتی افغانستان در پرتو اصول مالیاتی به عنوان معیار با چه آسیب‌هایی مواجه است. همچنین اگر فرض شود که با وجود رعایت اصول مالیاتی، نظام مالیاتی افغانستان هنوز شفاف و پاسخگو نبوده و نمی‌تواند حجم عظیم هزینه‌های عمومی را تأمین کند، باید گفت که آنچه سبب بروز مشکلات در وصول و اجرای مقررات مالیاتی می‌شود، ابهام و تعدد مقررات مالیاتی است. همچنین، عدم وجود افراد متخصص و بودجه موجب شده است که حکومت نتواند یک سیستم الکترونیکی جهت محاسبات مالیاتی و سیستم بانکی ایجاد کند. بنابراین، نظارت و کنترل دقیق بر شیوه وصول مالیات صورت نمی‌گیرد که این خود باعث فرار مالیاتی، تبانی و عدم پرداخت و کتمان درآمد به صورت گسترده می‌شود. این عوامل باعث بوجود آمدن چالش‌ها و آسیب‌های مالیاتی در نظام مالیاتی گردیده‌اند. می‌توان با ایجاد سیستم الکترونیکی، نظارت دقیق و آسان بر وصول و اجرای مالیات، بالابردن سطح آگاهی افراد جامعه از امور مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و افزایش تعرفه‌های گمرکی بر محصولات وارداتی به نتیجه مطلوب نظام مالیاتی دست یافت.

کلیدواژه‌ها

©2025 The author(s). This is an open access article distributed under Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)

[1] Emami, A. (2017). Public Finance Law (7th ed.). Tehran: Mizan Publications.
[2] Anvari, S. H. (2024). Public Finance 2. Kabul: Al-Mustafa University Press.
[3] Bakhshi, L. (2010). Introduction to Public Finance. Tehran: Eqtesad Farda Publishing.
[4] Pezhoyan, J. (2003). Public Finance and State Policy Determination (4th ed.). Tehran: Payam Noor
University Press.
[5] Pourvali, B. (2008). Budget and Public Finance. Tehran: Chook Ashtian Publications.
[6] Pirnia, H. (1966). Public Finance: Tax and Budget (4th ed.). Tehran: Ibn Sina Library Publications.
[7] Tajdar, V. (2008). Economics and Public Finance (2nd ed.). Tehran: Mizan Publications.
[8] Tavakoli, A. (2003). Public Finance. Tehran: SAMT Publishing.
[9] Jafari Samimi, A. (2012). Public Sector Economics (Vol. 1). Tehran: SAMT Publications.
[10] Jafari Langroudi, M. J. (2008). Legal Terminology. Tehran: Ganj-e-Danesh Publications.
[11] Jalali, R. (2008). Legislative Needs Analysis Guide. Tehran: Islamic Parliament Research Center.
[12] Jirovand, A. (1987). New Public Finance. Tehran: Molavi Publications.
[13] Habibnejad, S. A. (2019). Public Finance Law. Qom: Research Institute of Hawzah and University.
[14] Haqayeqi, A. (2010). Fundamentals of Finance. Kabul: Farhang Publications.
[15] Dabirnia, A. (2016). Foundational Power in Modern Constitutional Law (2nd ed.). Tehran: Institute of Legal
Studies and Research.
[16] Rahpeyma, M. (2012). Tax Appeals in Light of Fair Trial Principles. Tehran: Jungle Publications.
[17] Rostami, V. (2016). Public Finance. Tehran: Mizan Publications.
[18] Ranjbar, A., & Badamchi, A. (2006). Financial Law and Public Finance. Tehran: Majd Publications.
[19] Roshangar, A. (1984). Financial Law. Kabul: Kabul University Press.
[20] Zargar, A. A. (2019). Afghanistan's Economy: Challenges and Opportunities. Tehran: Center for Strategic
Studies and Research.
[21] Satarifar, M. (n.d.). Public Finance Notes. Tehran: Faculty of Economics, Allameh Tabataba'i University.
[22] Amid, H. (1970). Amid Dictionary (4th ed.). Tehran: Javidan Publications.
[23] Qayoom, A. B. (2007). General Economics. Kabul: Farhang Publications.
[24] Kohistani, M. J. (2014). Public Finance Law. Kabul: Qurtuba Publications.
[25] Malmiri, A. (2006). The Rule of Law: Foundations and Interpretations. Tehran: Islamic Parliament Research
Center.
[26] Maroofi, M. M. (2005). Evolution of Financial and Public Finance Law in Afghanistan. Kabul: Shoukhak
Publishing Center.
[27] Moghimi, S. M. (2017). Government Budgeting - Theories, Principles, and Applications from Planning to
Control. Tehran: Mehraban and Negah-e-Danesh Publications.
[28] Mousazadeh, M. (2006). Public Finance. Tehran: Mizan Publications.
[29] Mohandes, A., & Taghavi, M. (2002). Public Finance (17th ed.). Tehran: Foroudin Library Publications.
[30] Nouri, M. A. (2021). Financial Law Based on Afghanistan's Tax System. Kabul: Wazha Publications.
[31] Houshang, P. (2009). Budget and Public Finance. Shiraz: Koushamehr Publications.
[32] Anvari, S. H. (2018). Afghanistan’s Budget in Light of Budget Principles. Master’s thesis, University of
Tehran.
[33] Arab Mazar, A. A. (1997). A Brief Review of Tax Concepts and Theories. Tax Quarterly, 2(1), 74.
[34] Lashkari, A. (2003). Islamic Tax Principles. Master’s thesis, Mofid University Faculty of Economics.
[35] Mahdavi Kho, M., & Mahdavi Kho, R. (2015). Perspectives on Islamic Finance with an Emphasis on
Islamic Tax, Zakat. Economic Journal, (11–12).
[36] Bahador Jahromi, A. (2011). The Concept and Position of Separation of Powers in Constitutional Law of the
Islamic Republic of Iran. Islamic Law Research Journal, 12(1).
[37] Katouzian, N. (2006). The Rule of Law and Civil Society. Journal of Law and Political Science, (72).
[38] Sarfarazi, M., & Memarzadeh, G. (2009). The Reciprocal Relationship of E-Government and E-Democracy.
Second International E-City Conference, Tehran.
[39] Mostofian, M. A. (2018). Enhancing Tax Culture and Its Impact on Expanding the Tax Base. Tax Research
Journal, 37(85).
[40] Universal Declaration of Human Rights and International Covenant on Civil and Political Rights.
[41] Constitution of the Islamic Republic of Afghanistan (2003).
[42] Income Tax Law of Afghanistan (2008).
[43] Budget Regulation (1983), Council of Ministers of Afghanistan, Resolution No. 16, Serial No. 544.
[44] Value-Added Tax Law, Afghan National Assembly (2016).
[45] Bird, R. M., & Zolt, E. M. (2005). Redistribution via Taxation: The Limited Role of the Personal Income
Tax in Developing Countries. UCLA Law Review, 52, 1627–1695.
[46] European Commission. (2018). Taxation and Customs Union. Retrieved from
[https://ec.europa.eu/taxation_customs/home_en](https://ec.europa.eu/taxation_customs/home_en)
[47] Gupta, S., & Tareq, S. (2008). Mobilizing Revenue: Strengthening Revenue Collection and Administration
in Sub-Saharan Africa. IMF Working Paper.
[48] Holt, J. C. (1992). Magna Carta. Cambridge University Press.
[49] Internal Revenue Service. (2023). Tax Benefits for Families. Retrieved from
[https://www.irs.gov](https://www.irs.gov)
[50] IRS. (2020). Statute of Limitations on Assessments and Collections. Retrieved from
[https://www.irs.gov](https://www.irs.gov)
[51] Lai, A., & Jones, A. (2019). The Role of Taxation in Income Distribution and Poverty Reduction: A Global
Perspective. Journal of Economic Studies, 10(2), 45–58.
[52] Mill, J. S. (1848). Principles of Political Economy. London: John W. Parker.
[53] OECD. (2010). Tax Policy Reform and Economic Growth. OECD Publishing.
[54] OECD. (2020). Tax Administration 2020: Comparative Information on OECD and Other Advanced and
Emerging Economies. Paris: OECD Publishing.
[55] Ricardo, D. (1817). On the Principles of Political Economy and Taxation. London: John Murray.
[56] Smith, A. (1776). The Wealth of Nations. London: W. Strahan and T. Cadell.
[57] Tanzi, V. (1998). Corruption Around the World: Causes, Consequences, Scope, and Cures. IMF Staff
Papers, 45(4), 559–594.
[58] WTO. (2019). World Trade Organization Annual Report. Geneva: WTO.
CAPTCHA Image