حمید افکار؛ محمد عابدی
چکیده
هدف: صندوق تأمین خسارتهای بدنی به منظور حمایت از زیاندیدگان حوادث ناشی از وسایل نقلیه تأسیس شده است تا در کنار نهاد بیمه، پاسخگوی جبران خسارت بدنی زیاندیدگان باشد. اگرچه مبانی حقوقی و فقهی متعددی ضرورت ایجاد صندوق مزبور را توجیه مینماید، لیکن حفظ و استمرار جایگاه صندوق در جامعه بر پایه معیارهای فقهی و حقوقی کافی نیست و بررسی ...
بیشتر
هدف: صندوق تأمین خسارتهای بدنی به منظور حمایت از زیاندیدگان حوادث ناشی از وسایل نقلیه تأسیس شده است تا در کنار نهاد بیمه، پاسخگوی جبران خسارت بدنی زیاندیدگان باشد. اگرچه مبانی حقوقی و فقهی متعددی ضرورت ایجاد صندوق مزبور را توجیه مینماید، لیکن حفظ و استمرار جایگاه صندوق در جامعه بر پایه معیارهای فقهی و حقوقی کافی نیست و بررسی کارایی و مطلوبیت اقتصادی تأسیس مزبور، بنیاد اجتماعی آن را تقویت مینماید؛ به همین جهت، در این پژوهش سعی میشود تا کارایی صندوق تأمین خسارتهای بدنی از منظر تحلیل اقتصادی حقوق ارزیابی و توجیه اقتصادی آن امکانسنجی گردد.روش تحقیق: روش پژوهش حاضر تحلیلی و توصیفی است.نتیجه: ارزیابی کارکرد صندوق تأمین خسارتهای بدنی در پرتوی نظریات اقتصادی، تقویت بنیاد صندوق بر پایه تحلیل اقتصادی حقوق را به دنبال دارد. احساس امنیت خاطر اجتماعی و نبود بیم ناشی از نقض وظیفه ایمنی حاکمیت، جبران کننده هزینه تأسیس این نهاد از منظر اجتماعی است. سختی توجیه کامل نهادهای اجتماعی با معیار پارتو، ضرورت انطباق کامل با این معیار را از نظر تحلیلگران اقتصادی قابل اغماض میسازد و ارزش این نهاد اجتماعی را نفی نمیکند. بهینگی اقتصادی صندوق بر مبنای قیاس مطلوبیت در کالبد معیارهای فایدهگرایی، حداکثرسازی ثروت و افزایش رفاه اجتماعی قابل توجیه و بیانگر ضرورت ایجاد و بقای جایگاه صندوق تأمین خسارتهای بدنی در جبران حوادث رانندگی است و نتیجه این ارزیابی، شکلدهنده اندیشه گسترش صندوقهای جبران خسارت در حوادث غیر ترافیکی است.
حمید افکار
چکیده
هدف: شناسایی مسئولیت بیمهگر و صندوق تأمین خسارتهای بدنی در نظام جبران راننده مسبب حادثه در خصوص خسارات قبل و بعد از تصویب قانون بیمه جدید نیازمند بررسی مبانی حقوقی، قانونی و اقتصادی است تا بتوان در جهت تحقق هدف حمایت از زیاندیدگان حوادث رانندگی و با در نظر گرفتن مصالح اجتماعی و مالی بیمهگر و صندوق، تفسیر مؤثری از اندیشه جبران ...
بیشتر
هدف: شناسایی مسئولیت بیمهگر و صندوق تأمین خسارتهای بدنی در نظام جبران راننده مسبب حادثه در خصوص خسارات قبل و بعد از تصویب قانون بیمه جدید نیازمند بررسی مبانی حقوقی، قانونی و اقتصادی است تا بتوان در جهت تحقق هدف حمایت از زیاندیدگان حوادث رانندگی و با در نظر گرفتن مصالح اجتماعی و مالی بیمهگر و صندوق، تفسیر مؤثری از اندیشه جبران خسارت راننده مسبب حادثه ارائه داد.روششناسی: روش مورد استفاده در این پژوهش شیوه توصیفی – تحلیلی است.یافتهها: توجیهات حقوقی و قانونی در قانون بیمه جدید، دلالت بر الزام بیمهگر و بیمهگذار به انعقاد قرارداد بیمه حوادث راننده دارد. بیمه حادثه راننده اگرچه دارای ماهیت مستقل از بیمه شخص ثالث است، لیکن نقض وظیفه قانونی در صدور بیمه حادثه راننده توسط بیمهگر، باعث تحمیل اجباری تعهدات قانونی بر بیمهگر است. بهرهگیری از مبانی نظام خیر و رفاه اجتماعی یا در نظر گرفتن تقصیر جامعه به عنوان وسیعترین سازمان، مسئولیت حاکمیت و جامعه را در قبال راننده مسبب حادثه فاقد بیمهنامه توجیه میکند و صندوق تأمین خسارتهای بدنی به عنوان جایگزین بیمه، مؤثرترین منبع جبران خسارت است.نتیجهگیری: مبانی حقوقی و قانونی توجیهکننده مسئولیت بیمهگر و صندوق بر اساس قانون جدید، خسارات بدنی گذشته راننده فاقد بیمهنامه حوادث را شامل نمیشود و علاوه بر این مبانی، عدم کارایی اقتصادی و توجیه منطقی، بیمهگر و صندوق را از زمره منابع نظام جبران خسارت راننده مسبب حادثه خارج میکند.