اصل سرزمینی در حقوق علائم تجاری: تضمین کنندۀ دارایی سازی مالکیت ‌معنوی

مریم قربانی فر؛ حسین کاویار

دوره 28، شماره 20 ، اسفند 1400، ، صفحه 307-340

https://doi.org/10.22067/economlaw.2022.41913

چکیده
  اصل سرزمینی بودن یکی از مبانی اساسی حقوق مالکیت فکری است. این اصل به کشورها اجازه می­دهد قوانین مالکیت فکری خود را به‌گونه‌ای طراحی کنند که دستیابی به اهداف خاص اجتماعی را تسهیل کند. علائم تجاری جزء سرمایه­های ملی یک کشور است که شامل علائم ثبت شده و علائم ثبت نشده و دسته سومی به نام علائم مشهور می‌باشند. اصل سرزمینی اساسی­ترین ...  بیشتر

امکان سنجی پذیرش تحلیل مشارکت در نقض علامت تجاری در حقوق ایران و آمریکا از منظر تحلیل اقتصادی

حامد نجفی؛ محمود صادقی؛ مرتضی شهبازی نیا

دوره 27، شماره 17 ، خرداد 1399، ، صفحه 45-76

https://doi.org/10.22067/le.v27i16.80651

چکیده
   در حقوق آمریکا، نقض علامت تجاری به دو طریق واقع می‌شود؛ مستقیم و غیر‌مستقیم. در نقض غیر‌مستقیم، شخص بدون ارتکاب عملی که مشمول نقض علامت تجاری شود، رفتاری را انجام می‌دهد یا در وضعیتی قرار می‌گیرد که حسب مورد، مسبب نقض مشارکتی (و انگیزشی) یا نیابتی می‌گردد. علامت تجاری، جزو نوآوری‌های غیر‌فناورانه است و توسعه‌ی حمایت از آن ...  بیشتر

تبلیغات تجاری مقایسه ای

مصطفی بختیاروند؛ اکرم آقامحمدی

دوره 22، شماره 8 ، دی 1394، ، صفحه 97-123

https://doi.org/10.22067/le.v22i8.51460

چکیده
  تبلیغات تجاری، ابزاری قدرتمند و بانفوذ هستند که زندگی اجتماعی و اقتصادی امروزه را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند. یکی از مسائل مهمی که امروزه شرکت ها و بنگاه‌های تبلیغات تجاری با آن روبرو هستند و ارتباط تنگاتنگی با حقوق مالکیت فکری دارد، مسأله تبلیغات مقایسه‌ای ‌است که مشتمل است بر استفاده یک شرکت از برند، علامت تجاری، نام تجاری، ...  بیشتر